Zoeken in deze blog

zaterdag 17 augustus 2013

Luzernevlinders



Gele Luzernevlinder

Bij knooppunt De Hogt Eindhoven (bekend van de file-meldingen) is flink gewerkt aan de weg, de doorstroming is er sterk verbeterd. Als compensatie voor de verdwenen natuur is er een nieuw gebiedje aangelegd. Een ruigte met een fiets-/wandelpad, pal naast riviertje De Dommel.
Het oogt nog kaal, maar door de ingezaaide wilde planten is het er deze zomer een paradijsje voor de macro-fotograaf.


Oranje Luzernevlinder
 
Niets vermoedend gaan we daar een keer wandelen en ik vraag me af wat dat voor een paars plantje is. Het lijkt wel wat op klaver.  Als ik het thuis opzoek, blijkt het luzerne te zijn. Nooit eerder gezien.
 

Oranje Luzernevlinder
 
Op dat moment vliegen er nog weinig vlinders rond, maar als ik er een paar weken later terugkeer, geloof ik niet wat ik zie. Zo veel soorten vlinders, libellen en juffers.
 
Oranje Luzernevlinder
 
Op de luzerne tref ik de Oranje Luzernevlinder aan. Voor mij een nieuwe soort. Hij hoort tot de familie van de witjes en lijkt veel op de citroenvlinder.
 
Vrouwtje Oranje Luzernevlinder
 
In rust heeft hij altijd zijn vleugels gesloten, maar bij het vliegen kun je een glimp opvangen van de brede zwarte rand  op de binnenzijde van zijn vleugels.
 
Mannetje Oranje Luzernevlinder
 
De Oranje Luzernevlinder is een zwerver die uit het gebied rond de Middellandse Zee komt en ook uit Noord-Afrika.


Deze is net na zonsopkomst gemaakt, met nog wat kleine dauwdruppels.
 
 
Ik vind het gebied leuk en het ligt lekker dichtbij huis, dus ik kan er vaak heen gaan. Op de ochtend dat ik deze foto maak is Loes erbij, zij wijst op de mogelijkheid van bokehbubbels bij deze opname.
 
 
 
Op een andere dag valt het me op dat ik een heel licht exemplaar tegenkom. Het blijkt de Gele Luzernevlinder te zijn. Ook een trekvlinder, maar dan een soort die uit het Oosten komt.
 
Gele Luzernevlinder

Het is een schaarse trekvlinder die in wisselende aantallen per jaar in Nederland wordt waargenomen. Dit jaar blijkt voor de Luzernevlinders een goed jaar te zijn.
Gele Luzernevlinder
Luzernevlinders hebben een lichte, opvallende, karakteristieke vlek op de achtervleugel in de vorm van een 8.
 
 
Gele Luzernevlinder
Ik wil eigenlijk de onderwerpen op mijn blog wat afwisselen. en hoewel ik al  twee vlinderblogs geplaatst heb, plaats ik er nu toch weer een. Dat komt omdat ik deze zomer zo veel vlinders gefotografeerd heb. Hopelijk stoort het jullie niet :)
Bedankt voor jullie belangstelling en reacties.
 

24 opmerkingen:

  1. Hoi Gonnie,
    wat heb jij een mooie afwisselende serie kunnen maken van deze prachtige vlinders, die van mij lijken allemaal op elkaar :-(
    Maar ja, jij bent er natuurlijk ook vaker voor op pad geweest, dus meer mogelijkheden.
    Nummer 2 is een van mijn favo's, erg mooie compositie, vlindertje heeft lekker de ruimte en het licht valt prachtig in de vleugels.
    Een andere favoriet is voor mij nr 8, daar heb je een interessante achtergrond, heel mooi.
    Enneh.. geeft niks hoor, zoveel vlinders, ik mag ze erg graag zien en heb er zelf ook nog een heleboel in de aanbieding!
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat ben je snel! Ik vond ze ook allemaal op elkaar lijken, steeds op hetzelfde plantje. Maar door de 2 soorten en de dauw, was er nog iets variatie.
      Ik krijg mijn nieuwe blog niet te zien in de lijst met "Mijn nieuwe blogs" in de kolom rechts. Al een aantal keren ververst en opnieuw geplaatst maar dat helpt niet. Weet jij wat kan helpen?

      Verwijderen
    2. Heb ik ook wel eens gehad, toen heb ik hem ook een paar keer teruggezet naar concept en weer geplaatst, en ineens stond hij toch in de lijst. Denk dat je gewoon even geduld moet hebben? hoop ik in elk geval voor je!

      Verwijderen
  2. Mooie series en het stoort mij zeker niet. Integendeel ik kan er heerlijk naar kijken en dan denk ik weer dat ik zelf ook wat meer macros moet gaan doen in de stille vogeltijd, maar het komt er niet van

    groet,

    peter van de beek

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Gonny,

    Lucky You, wat een gave vlinder. Mooie plaatjes heb je van de vlinder kunnen maken. Fijn dat je een gebiedje hebt gevonden waar voor de macro fotograaf genoeg te beleven valt!
    Foto 9 met het tegenlicht en 12 vind ik persoonlijk erg mooi.

    Gr. Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kom maar op hoor met zulke mooie vlinderblogs.
    Ik ben al een tijdje op zoek naar deze mooie vlinders.
    Vanavond zag ik voor het eerst Oranje Luzernevlinders vliegen,
    maar voor fotograferen geen schijn van kans, rusteloos waren ze.
    Ik geniet dus graag even mee van jouw blog, prachtige opnamen en
    wat leuk dat je zowel de Gele Luzernevlinder als de Oranje Luzernevlinder
    hebt gezien. Foto 2, 3 en 11 zijn mijn favorieten.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh, wat mooi, Gonnie. Wat een prachtige serie. Ze zijn allemaal zo mooi, dat het moeilijk is om daar favorieten uit te halen. Maar 2 en 5 vind ik wel érg mooi. Ik heb 1x een vlinderpaartje in mijn tuin gehad, maar ze waren zo weer weg. Ik zou 'm ook best eens mooi willen fotograferen. Nou ja, wie weet komt het er nog eens van. Fijne zondag. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hele mooie vlinder en ook hele mooie foto's. De Luzerne heb ik hier onderweg naar de manege in de berm zien staan, Luzerne wordt overigens verwerkt in paardenvoer. Maar deze prachtige vlinders heb ik er nog niet op zien zitten. Groetjes Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een heel mooi vlindertje die dit jaar plotseling in grote getale in nederland aanwezig is. Zo zie je maar hoe de natuur zich weer snel aanpast. Bij mij hier in de buurt heb ik dit ook gezien hoe een oud industrieterein werdt omgetoverd tot een vlinderparadijs. Ook is het wel lekker dat het in de buurt is zodat er gemakkelijk heen kan om even een uurtje wat foto's te maken. Je zal dan ook steeds meer nieuwe soorten ondekken .

    gr Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Gonnie,
    Leuk he die luzerne vlinders, jij hebt zowel de gele als de oranje. Ik heb pas de oranje gefotografeerd. Het lijkt dit jaar wel een invasie van luzernevlinders, want we zien ze best veel. Mooie blog,de 6e van onderen vind ik mooi, omdat de kleuren van de omgeving zo mooi passen bij de vlinder.
    Leuk dat plantje, luzerne, en de vlinder weet het goed te vinden.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Gonnie,
    Mooi dat hier weer een nieuw stuk natuur is aangelegd. En super gaaf natuurlijk dat je hier ook lekker op pad kunt gaan en dit soort fantastische foto's kunt maken.
    Werkelijk prachtige opnames heb je gemaakt en knap dat je ook precies deze exemplaren weet te onderschijden van elkaar.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Laat de vlinders nog maar rustig komen, mij verveel je er echt niet mee.
    Zeker als je zo mooi weet te fotograferen.
    Pracht foto's Gonnie en wat een mooi soort, deze zie ik hier niet.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Gonnie,

    Geen vlinder is mij te veel, laat maar komen. Je hebt de luzernevlinder mooi in beeld gebracht vooral de tweede vind ik prachtig. Deze vlinder duikt plotseling massaal hier in de omgeving op, heb ze afgelopen week ook nog uitgebreid gefotografeerd in de omgeving van Nuenen. Het is jou gelukt om een glimp van de mooie bovenzijde van de vleugels op te vangen en te fotograferen, die laten ze zelden zien. Leuk zo'n nieuw natuurgebiedje in de omgeving, moet daar ook maar eens gaan kijken.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hai Gonnie,

    Ik zie de laatste weken zoveel vlinders en libellen langs komen, dat het voor de nieuwe blogs lastig is om onderscheidend en anders te zijn, zodat het toch blijft boeien.
    Maar ik moet zeggen dat je hier toch een paar zeer inspirerende foto's laat zien.
    De nummers 2, 9 en 12 springen er in dat geval bovenuit.
    Mooi gespeeld met het licht en de compositie.
    Dat maken deze foto's anders dan heel veel foto's die ik al gezien heb.
    Neemt niet weg dat alle andere foto's ook erg mooi zijn hoor, want die zijn ook top, alleen wat gewoner.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Gonnie...

    Lekker plaatsen die vlinders je weet nooit het het volgend
    jaar is, misschien zijn er dan wel weer minder...
    Mooie vlinder de Luzern vlinder, ik heb hem nog niet gezien!!
    mooi soort!! je heb ze prachtig vastgelegd..!!
    foto 2 is echt mijn favoriet!! knap gedaan..

    Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Een geslaagde reeks foto's van een voor mij tot voor kort onbekende vlinder. Ik heb ze met plezier bekeken. Hopelijk zie ik ze binnenkort ook. En dan maar proberen ze zo mooi vast te leggen als jij .....
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Gonnie,
    Heerlijk zo mooie serie foto's van Luzern vlinder, mag ik graag naar kijken.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat waren ze mooi dit jaar, al die Luzernevlinders die ons land bezochten voor een bloemenvakantie. Prachtige foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo Gonnie, prachtige serie van deze hele mooie vlinder. Het is je gelukt om ze ook met open vleugels te fotograferen. Op zich een hele uitdaging weet ik uit ervaring. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Werkelijk ontzettend mooi Gonnie.
    De belichting, de kleuren, de scherpte en de
    standpunten. Ik heb nog nooit een Luzernevlinder zelf gezien,
    maar ik geniet met volle teugen van deze serie bij jou. Een favoriet kan ik
    niet eens aanwijzen want ik vind ze allemaal gaf.
    Mijn complimenten voor deze prachtige warme serie.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Gonnie,

    Wat een prachtige foto's veel scherpte en mooie kleuren.
    Bij elke serie geniet ik weer van jou prachtige foto's!!

    Groet, Pieter

    BeantwoordenVerwijderen
  20. wat een mooie vlinder! Ik ken dit gebied niet, maar het klinkt als een mooi nieuw gebied

    BeantwoordenVerwijderen